Johann Sebastian Bach: Komm, Gott, Schöpfer, Heiliger Geist BWV 667 (Arr. Arnold Schönberg)

Rechtliches

Zitieren

Katalogzettel

Titel Johann Sebastian Bach: Komm, Gott, Schöpfer, Heiliger Geist BWV 667 (Arr. Arnold Schönberg)
Spieldauer 00:03:30
Urheber/innen Bach, Johann Sebastian [Komponist/in] [GND]
Schönberg, Arnold [Bearbeiter/in] [GND]
Mitwirkende Horenstein, Jascha [Dirigent] [GND]
Deutsche Grammophon [Produzent]
Grammophon [Label]
Berliner Philharmoniker [Orchester]
Datum 1930 [Bezugsdatum]
Ort Berlin, Alte Philharmonie [Ortsbezug]
Schlagworte Musik ; E-Musik ; Vokalmusik - Chormusik, Chorwerke ; Besetzung - Orchester ; Publizierte und vervielfältigte Aufnahme
Zeitliche Einordnung 20. Jahrhundert - 30er Jahre [Bezugsdatum]
Typ audio
Format SCS [Schallplatte, Schellack]
Sprache Englisch
Signatur Österreichische Mediathek, e11-00343_b01_k02
Medienart Mp3-Audiodatei

Information

Inhalt

In a letter to his friend kapellmeister Fritz Stiedry dated July 31, 1930 Arnold Schönberg discussed his instrumentations of Johann Sebastian Bach’s chorale preludes from 1922: “Our ‘need for sound’ does not pursue ‘luscious’ color – rather, the colors are purposed to clarify the flow of the voices and that is very important in the contrapuntal texture! […] We need clarity in order to see clearly.” #13#13 One of Schreker’s young students Jascha Horenstein became acquainted with the sound-ideals of the Viennese School in Schönberg’s Society for Private Musical Performances in Vienna, as well as in conversations with Alban Berg and Anton Webern. #13#13 In early March 1930 Schönberg was informed by Horenstein that his Bach instrumentations had been published on records by Deutsche Grammophon Gesellschaft. “I would be immensely pleased to hear that you are satisfied with the rendering.” (Horenstein to Schönberg, March 6, 1930) He received a harsh response from the composer, who had not been informed about the recording: “[…] the recording of the chorale preludes will have its consequences. Nobody requested my approval for the recording and I have already protested against it.” (Schönberg to Horenstein, March 12, 1930) Schönberg’s protest was limited to administrative failings. There is no evidence of any disapproval with respect to the interpretation. (Text: Arnold Schönberg Center)

Sammlungsgeschichte

Sammlung Schönberg

Verortung in der digitalen Sammlung

Schlagworte

Musik ; E-Musik , Vokalmusik - Chormusik, Chorwerke , Besetzung - Orchester , Publizierte und vervielfältigte Aufnahme

Teil der Sammlung

Sammlung Schönberg

Das Medium in Onlineausstellungen

Dieses Medium wird auf diesen Seiten verwendet:

Dieses Medium wird auf dieser Seite verwendet:
Arnold Schönberg – Biography